SABAH Gazetesi
 
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
  » Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    İşte İnsan
    Sinema
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Avrupa Anayasası
Avrupa Anayasası 1. bölüm
Avrupa Anayasası 2. bölüm
Avrupa Anayasa Antlaşması 3. bölüm
Avrupa Anayasası 4. bölüm
Nihai senet

Avrupa Anayasası 1. bölüm

Bölüm 1, 1 - 60. maddeler arasından oluşur, Birlik'i, Birlik'in amaçlarını, yetkilerini, karar alma prosedürlerini ve kurumlarını tanımlar.

MADDE I-13
Münhasır yetkiler
1. Birlik, aşağıdaki konularda münhasır yetkiye sahiptir:
(a) Gümrük Birliği,
(b) iç pazarın işleyişi için gerekli olan rekabet kurallarının oluşturulması,
(c) Euro para birimini benimseyen Üye Devletler için para politikası,
(d) ortak balıkçılık politikası kapsamında denizlerdeki biyolojik kaynakların korunması,
(e) ortak ticaret politikası,
2. Birlik, akdedilmesi Birlik'in yasalarınca öngörülen, Birlik'in dahili yetkisini kullanmasını sağlamak için gerekli olan veya Birlik'in iç rekabet ortamını sağlaması için gerekli olan ya da Birlik'in ortak kurallarını etkileyen veya bunların alanını değiştiren durumlarda, uluslararası bir anlaşmanın akdi konusunda münhasır yetkiye sahiptir.

MADDE I-14
Paylaşımlı yetki alanları
1. Birlik, Anayasa'nın kendisine [I-13. ve I-17.] Maddelerde belirtilen alanlarla ilgisi olmayan bir yetki verdiği durumlarda, bu yetkisini Üye Devletlerle paylaşır.
2. Birlik ve Üye Devletler arasında paylaşılan ortak yetki, esas olarak aşağıdaki alanlara uygulanır:
(a) iç pazar,
(b) III. Bölümde tanımlanan açılardan toplumsal politika,
(c) ekonomik, toplumsal ve bölgesel uyum,
(d) denizlerdeki biyolojik kaynakların korunması dışında tarım ve balıkçılık,
(e) çevre,
(f) tüketicilerin korunması,
(g) ulaşım,
(h) Avrupa çapındaki şebekeler,
(i) enerji,
(j) özgürlük, güvenlik ve adalet alanı,
(k) III. Bölümde tanımlanan açılardan kamu sağlığı konularında ortak güvenlik meseleleri.
3. Birlik, araştırma, teknolojik gelişim ve uzay alanlarında, özellikle programların tanımlanması ve gerçekleştirilmesi olmak üzere, faaliyetlerde bulunma yetkisine sahiptir; ancak bu yetkinin kullanımı, Üye Devletleri kendi yetkilerini kullanmaktan alıkoymayacaktır.
4. Kalkınma işbirliği ve insani yardım alanlarında Birlik, eylemde bulunma ve ortak bir politika izleme yetkisine sahiptir; ancak bu yetkinin kullanımı, Üye Devletleri kendi yetkilerini kullanmaktan alıkoymayacaktır.

MADDE I-15
İktisadi politikalarla istihdam politikalarının koordinasyonu
1. Üye Devletler, Birlik içindeki iktisadi politikalarını koordine ederler. Bu amaçla Bakanlar Konseyi, özellikle bu politikalara yönelik geniş yönelimli ana hatlar benimseyerek, söz konusu politikaların koordinasyonunu sağlamak için önlemler alır. Euro para birimini benimseyen Üye Devletlere özel hükümler uygulanır.
2. Birlik, özellikle Üye Devletlerin istihdam politikaları için yönlendirici ana hatlar benimseyerek, bu politikaların koordinasyonunu sağlamak için önlemler alır.
3. Birlik, Üye Devletlerin sosyal politikalarının koordinasyonunu sağlamak için girişimlerde bulunabilir.

MADDE I-16

Ortak dış politika ve güvenlik politikası
1. Ortak dış politika ve güvenlik politikası konularında Birlik'in sahip olduğu yetkiler, ortak savunmaya yönelik olarak ortak bir savunma politikasının aşamalı olarak çerçevesinin oluşturulması da dahil olmak üzere, tüm dış politika alanlarını ve Birlik'in güvenliğiyle ilgili tüm sorunları kapsar.
2. Üye Devletler, etkin bir biçimde ve şartsız olarak, Birlik'in ortak dış ve güvenlik politikalarını sadakat ve karşılıklı dayanışma ruhu içinde desteklerler ve Birlik tarafından bu alanda kabul edilen yasalara uyarlar. Üye Devletler, Birlik'in çıkarlarıyla çelişen veya etkisini zayıflatma olasılığı olan faaliyetlerden sakınırlar.

MADDE I-17
Destekleyici, koordine edici veya tamamlayıcı faaliyet alanları
Birlik, destekleyici, koordine edici veya tamamlayıcı faaliyetlerde bulunabilir. Avrupa düzeyinde destekleyici, koordine edici veya tamamlayıcı faaliyet alanları şunlardır:
(a) insan sağlığının korunması ve geliştirilmesi,
(b) sanayi,
(c) kültür,
(d) turizm,
(e) eğitim, gençlik, spor ve mesleki eğitim,
(f) sivil savunma,
(g) idari işbirliği.

MADDE I-18
Esneklik maddesi
1. Birlik tarafından gerçekleştirilen bir faaliyetin, Anayasa tarafından belirlenen hedeflerden birine ulaşılması amacıyla, III. Bölümde tanımlanan ilkeler çerçevesinde gerekli olması ve Anayasa'nın gerekli yetkileri vermemesi durumunda, Komisyon'un bir teklifi üzerine oybirliğiyle ve Avrupa Parlamentosu'nun rızasının ardından harekete geçen Bakanlar Konseyi, gerekli önlemleri alacaktır.
2. Komisyon, I-11(3). Madde'de belirtilen ikincillik ilkesinin izlenmesi prosedürünü kullanarak, Üye Devletlerin ulusal parlamentolarının dikkatlerini bu Maddeye dayanan tekliflere çeker.
3. Bu Maddeyi temel alarak kabul edilen hükümler, Anayasa'nın söz konusu uyumlaştırmayı dışarıda bıraktığı durumlarda, Üye Devletlerin yasalarının veya düzenlemelerinin uyumlu hale getirilmesini gerektirmeyebilir.

BAŞLIK IV
BİRLİK'İN KURUMLARI
KISIM I
KURUMSAL ÇERÇEVE
MADDE I-19

Birlik'in kurumları
1. Birlik'e, aşağıdaki amaçlara sahip tek bir kurumsal çerçevede hizmet verilir:
- Birlik'in değerlerini desteklemek,
- Birlik'in hedeflerini ilerletmek,
- Birlik'in değerlerine katkıda bulunmak,
- Birlik'in, vatandaşlarının ve Üye Devletlerin çıkarlarına hizmet etmek,
- Birlik'in politikaları ve eylemlerinin süreklilik, etkinlik ve ahengini temin etmek.
Bu kurumsal çerçeve aşağıdakilerden oluşur:
- Avrupa Parlamentosu,
- Avrupa Konseyi,
- Bakanlar Konseyi (Bundan sonra "Konsey" olarak ifade edilecektir),
- Avrupa Komisyonu (Bundan sonra "Komisyon" olarak ifade edilecektir),
- Avrupa Birliği Adalet Divanı.
2. Her kurum, Anayasa tarafından kendisine verilen yetkilerin sınırları dahilinde ve Anayasa'da ortaya koyulan süreç ve koşullara uygun olarak hareket eder. Kurumlar tam bir iyiniyete dayalı karşılıklı işbirliği içinde hareket ederler.

MADDE I-20
Avrupa Parlamentosu
1. Avrupa Parlamentosu, Bakanlar Konseyi ile ortaklaşa olarak, Anayasa'da belirtildiği şekilde yasama ve bütçe faaliyetlerini yürütür ve siyasi denetim ve istişare işlevlerini yerine getirir; Avrupa Komisyonu Başkanı'nı seçer.
2. Avrupa Parlamentosu, Birlik vatandaşlarının temsilcilerinden oluşur. Üyelerin sayısı yedi elliyi aşmaz. Avrupa vatandaşlarının temsili, Üye Ülke başına en az altı üye olmak kaydıyla, kademeli olarak orantılıdır. Hiçbir Üye Devletin doksan altıdan fazla üyesi olamaz. Avrupa Parlamentosu'nun önerisi ve onayıyla, Avrupa Konseyi, Avrupa Parlamentosu'nun oluşumunu birinci paragrafta belirtilen ilkeler çerçevesinde belirleyen bir kararı oybirliğiyle alır.
3. Avrupa Parlamentosu üyeleri, beş yıllık bir dönem için Avrupa vatandaşları tarafından serbest ve gizli oy pusulasıyla, doğrudan genel oylama yoluyla seçilir.
4. Avrupa Parlamentosu, kendi Başkanını ve divanını üyeleri arasından seçer.

MADDE I-21
Avrupa Konseyi
1. Avrupa Konseyi, Birlik'e gelişmesi yönünde gerekli ivmeyi temin eder ve Birlik'in genel siyasi yönelimleriyle önceliklerini tanımlar. Yasama işlevi yoktur.
2. Avrupa Konseyi, Üye Devletlerin Devlet veya Hükümet Başkanlarıyla birlikte kendi Başkanından ve Komisyon Başkanından oluşur. Birlik Dışişleri Bakanı Avrupa Konseyinin çalışmalarında yer alır.
3. Avrupa Konseyi, her üç ayda bir Başkan'ın davetiyle toplanır. Gündem gerektirdiğinde, üyeleri bir bakanın ve gerektiğinde de Komisyon Başkanının, bir Avrupa Komisyonu Üyesinin yardımını almaya karar verebilir. Durum gerektirdiğinde, Başkan Avrupa Konseyi'ni ek toplantıya çağırır.
4. Anayasa'da aksi belirtilen durumlar dışında, Avrupa Konseyi'nin kararları oybirliği (consensus) ile alınır.



 1  2  3  4  5  6  7  8  9   


DERLENEN HABERLER
Terör korkusu 'ja' demeye yetmedi
Terör korkusu 'ja' demeye yetmedi
Hollanda'da da AB anayasasına "hayır" dedi. Birçok AB uzmanına göre artık Fransa'da ikinci referandum ihtimali neredeyse yok. Birlik kördüğüm... EVET Yüzde 38 HAYIR Yüzde 62...devamı
Non-Non-Non (Hayır-Hayır-Hayır)
Non-Non-Non (Hayır-Hayır-Hayır)
Beklenen oldu... Fransa'da anayasa referandumunu ilk sonuçlara göre "hayır" cephesi kazandı. "Chirac'ın kumarı" denilen oylama sonrası gözler nasıl bir B Planı uygulayacağı bilinmeyen...devamı
Sandıktan 550 milyon kişinin kaderi çıkacak
Sandıktan 550 milyon kişinin kaderi çıkacak
AB'nin 25 üyesi, Türkiye ve diğer iki aday ülke Fransa'daki referanduma kilitlendi. Bugün çıkacak hayır, genişleme sürecini erteler mi? AB yetkililerine göre Fransa ve diğer ülkelerin...devamı
Anayasa 9 ülkede halkoyuna sunulacak
Anayasa 9 ülkede halkoyuna sunulacak
'Avrupa anayasası' olarak adlandırılan metin, Avrupa Birliği'nin hukuki temelini oluşturuyor, kültürel değerleri ve eşitliği garanti altına alıyor. Avrupa anayasası metni hedef olarak da...devamı
Roma'da tarihi imza
Roma'da tarihi imza
AB liderleri, AET anlaşmasının imzalandığı salonda toplanıp Avrupa Anayasası'nı imzaladı ve Berlusconi'nin ifadesiyle "Avrupa'yı kuranların ütopyası, harika bir gerçeğe dönüştü." Anlaşmaya...devamı
AB, anayasa için ortak karara varabilecek mi?
AB, anayasa için ortak karara varabilecek mi?
15 Ay süren bir maraton sonucu hazırlanan Avrupa anayasası tartışmaları dün Belçika'nın başkenti Brüksel'de başlayan zirveye damgasını vurdu. Anayasa çıkmazının aşılması durumunda,...devamı
Başkan ve Anayasa arayışı
Başkan ve Anayasa arayışı
AVRUPA Birliği (AB) Aralık Zirvesi'nde sonuç alınamamasına neden olan Avrupa Anayasası, Haziran Zirvesi'nde de hararetli tartışmalara neden oldu. AB Komisyon Başkanlığı ve Anayasa...devamı
Erdoğan: Kıbrıs için ek mektup verdik
Erdoğan: Kıbrıs için ek mektup verdik
Başbakan Erdoğan, Avrupa Anayasası Sözleşmesinin Avrupa Birliği için hayırlı olmasını temenni ettiklerini söyledi. Erdoğan, arkadaşımız Yasemin Taşkın'ın nihai senette "Kıbrıs Cumhuriyeti...devamı
Avrupa anayasası yeniden yazılabilir
Avrupa anayasası yeniden yazılabilir
Fransa'da 29 Mayıs'ta yapılacak referanduma sayılı günler kala Avrupa Birliği Anayasası ile ilgili tartışmalar giderek büyüyor. Ancak eski Avrupa Komisyonu Başkanı Jacques Delors anayasaya...devamı


DOSYAYLA İLGİLİ DİĞER HABERLER
 Hollanda'da hayır cephesi yüzde 57
SOLİ ÖZEL
Polonyalı muslukçu!
ABDURRAHMAN YILDIRIM
Evet de hayır da piyasaları sarsmaz ama dalgalandırır
Hayır çıkarsa
OKAN MÜDERRİSOĞLU
'Avrupa ailesi tamamlandı'
MEHMET ALTAN
Cumhuriyetçilerin anlamadığı..
ASLI AYDINTAŞBAŞ
Berlin'de "French Kiss"
ERDAL ŞAFAK
AB ve egemenlik
Türkiye'de iki Fransız
ERGUN BABAHAN
Özel koşul olmamalı
TCK yürürlüğe girdi
AB'ye uyum için hazırlanan, suçlara ve cezalara yeni düzenleme getiren, yeni TCK bugün nisan ayındaki...
UEFA Şampiyonlar Ligi
Dünyanın en güzel kenti İstanbul mucizevi bir Şampiyonlar Ligi finaline ev sahipliği yaptı. 6 gollü maçta...
Türkiye'nin Tarikat Gerçeği
Din varken neden tarikatlar oldu? Cami dururken neden bir de tekke çıktı? Kağıt üstünde yasak olan tarikatlar...
IMF'yle yeni dönem
Uluslararası Para Fonu IMF'nin İcra Direktörleri Kurulu, Türkiye'nin gelecek 3 yıl için 10 milyar dolarlık...
Maya kehanetleri
Maya Kehanetleri'ne göre 22 Aralık 2012 tarihi dünya için çok önemli.

2012 yılı insanlığın...
Sabetay gerçeği
İzmirli Sabetay Sevi 1648'de 22 yaşında Mesihliğini ilan edip tarihin en gizemli hareketini...
Genelkurmay Başkanı Org. ÖZKÖK'ün Yıllık Değerlendirme Konuşması (20 Nisan 2005)
Değerli Komutan Arkadaşlarım,
Harp Akademilerinin değerli komutan, öğretmen, müdavim ve...
Yankesicilik dolandırıcılık ve kapkaç olaylarına karşı alınacak önlemler
* Yankesiciliğe karşı bayanların otobüse binerken ve alış veriş yaparken omuzlarında asılı bulunan...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Bilgi ve Yaşam | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu